De Rijke heeft in samenwerking met Nokavision Software uit ’s-Hertogenbosch een innovatief logistiek order management systeem gerealiseerd met portaal voor klanten en carriers op basis van Mendix low-code. De Rijke kan nu automatisch inkomende PDF transportorders inlezen omdat low-code is gecombineerd met Intelligent AI driven documentverwerking.
“Wij zijn blij met de resultaten en met onze keuzes. Wat dat betreft heeft de combinatie Nokavision en het Mendix low-code platform het voor ons nu al waargemaakt.”
Supply Chain Manager
Een uitdaging in de logistiek zijn de tijd kritische warehouse- en transportorders die dagelijks in grote hoeveelheden binnenkomen en verwerkt moeten worden. Een order voor logistieke dienstverlening kan heel gevarieerd en complex zijn. Hoe kun je deze logistieke werkstromen nog verder perfectioneren en digitaliseren? De ultieme wens is dat transport- en warehouseorders niet meer hoeven te worden overgetikt en het nieuw te realiseren low-code order management systeem customer service medewerkers helpt om de diversiteit aan orders op een juiste manier te verwerken in elk afzonderlijk TMS en WMS systemen.
De Rijke ontvangt dagelijks honderden verschillende orders via o.a. EDI en E-mail met PDF. De E-mails met PDF orders werden voorheen allemaal ingetikt door onze customer service medewerkers. Daarbij is niet alleen kennis nodig van de klant en het type order maar ook van de onderliggende systemen zoals het Transport Management Systeem (TMS) en het Warehouse Management Systeem (WMS). Het kan of een transportopdracht zijn met eigen vervoer, of een transport via één van de carriers, of een warehouse-opdracht van klanten die producten in het magazijn opslaan of een combinatie van transport en warehousing. Het is van essentieel belang dat elke order goed wordt geïnterpreteerd en nauwkeurig wordt verwerkt. Dit proces was verre van optimaal.
De Rijke ging samen met Nokavision aan de slag om het hele orderproces slimmer, efficiënter en digitaler te maken. Hoe mooi is het als CSRs gegevens niet meer handmatig hoeven over te nemen in elk systeem afzonderlijk. Als klanten en carriers op het juiste moment over dezelfde informatie kunnen beschikken? Hoe borg je dat fouten worden voorkomen en gegevens tijdens invoer worden gecontroleerd? Dat op elk moment inzichtelijk is wat de status is van een logistieke opdracht.
Frank de Laat, IT Manager, vertelt: “Drie belangrijke pijlers onder onze software Innovation Factory strategie en de succesvolle uitrol van nieuwe applicaties zijn: de betrokkenheid van onze interne stakeholders, het software ontwikkelplatform en de partner. Daarbij is De Rijke uitgekomen bij Nokavision in 's-Hertogenbosch en het low-code applicatie platform (LCAP) van Mendix. Nokavision heeft én kennis van de logistieke processen, én levert een hoge kwaliteit dienstverlening op het gebied van Mendix. Nokavision heeft een track-record op het gebied van Mendix in de logistiek, documentautomatisering en integratie. In de logistiek een perfecte match. Na enkele workshops en sprints is de eerste serieuze toepassing uit onze eigen software Innovation Factory komen rollen – een 100% digitaal Order Management Systeem (OMS) - Cotrol Tower. Het De Rijke OMS systeem is als een slimme en flexibele schil om de bestaande TMS en WMS systemen heen gelegd. In deze schil is OMS onze digitalisatie-, validatie-, differentiatie- en innovatie-laag. Het TMS en WMS zijn de systemen in onze systems of record laag. Op basis hiervan maken wij de werkzaamheden voor onze CSRs efficiënter, eenvoudiger en gemakkelijker en kunnen wij klanten en carriers direkt inzage geven.”
Mensen zijn visueel ingesteld, daarom krijgen CSRs van De Rijke, na het inloggen op OMS, een persoonlijk dashboard te zien met de belangrijkste status updates. We noemen OMS ook Control Tower. Door het gebruik van kleuren is in één oogopslag te zien welke zaken aandacht vragen. In de oude situatie waren er meer handelingen nodig, zoals het switchen van het ene naar het andere systeem. Nu worden alle order workflowstatussen overzichtelijk weergegeven in één dashboard. Dit bespaart veel tijd en eventuele bottlenecks worden proactief gesignaleerd. Klanten kunnen inloggen op het portaal en hebben hun eigen dashboard met KPI's. Dit verhoogt de kwaliteit van dienstverlening en klanttevredenheid.
De Rijke kan nu nieuwe klanten sneller onboarden, zonder dat dit ten koste gaat van onze nauwkeurigheid. Een USP omdat hiermee de overstap voor klanten naar De Rijke als logistiek dienstverlener gemakkelijker is geworden. De Rijke kan de orderstroom binnen enkele dagen volledig geautomatiseerd, gevalideerd en gecontroleerd verwerken. Dankzij low-code en de ondersteuning van partner Nokavision kan De Rijke haar logistieke processen blijvend optimaliseren, 24×7 service verlenen en andere slimme op maat applicaties ontwikkelen en uitrollen.
De Rijke is een zelfstandig familiebedrijf, dat is uitgegroeid van een vervoerder tot een complete value added logistiek dienstverlener met een mondiale uitstraling. In 1945 werd het fundament gelegd en kocht oprichter Cees de Rijke zijn eerste vrachtwagen. Vandaag de dag biedt De Rijke, onder leiding van de broers Kees en Jeroen, werk aan ruim 1.000 medewerkers en bedienen ze vanuit 26 vestigingen in 7 Europese landen een trouwe groep klanten. Voor deze klanten organiseert De Rijke de hele logistieke keten en ontzorgt de klanten van A tot Z. Denk hierbij onder meer aan het organiseren van container transport, douaneafhandeling tot aan tankopslag, warehousing en transport. Het onderscheidend vermogen is dat De Rijke haar klanten oplossingen op maat kan aanbieden bij alle benodigde logistieke processen in de supply chain.