Logistics / Bakker Logistiek / Terug

Order Management

Bakker Logistiek heeft in samenwerking met Nokavision Software uit ’s-Hertogenbosch een innovatief logistiek order management systeem gerealiseerd op basis van Mendix low-code.

Het resultaat

“Een alles overkoepelende applicatie waarmee onze customer service medewerkers zicht houden over het hele logistieke proces en direct actie kunnen ondernemen als er onregelmatigheden zijn.”

Customer Service Manager

Logo Paardekooper Order Management met Low-Code

De uitdaging

Als specialist in transport en warehousing in de food sector behoort Bakker Logistiek tot de grootste logistiek dienstverleners van Nederland. Bakker Logistiek vervult een belangrijke positie in de supply chain binnen de food sector en is een belangrijke schakel tussen producent en warehouse, tussen warehouse en distributiecentrum én tussen distributiecentrum en de winkel van de retailer. Vanuit 7 warehouses verspreid over Nederland en België verzorgt Bakker Logistiek dagelijks de bevoorrading van honderden supermarkten, groothandels, distributiecentra en retailers. Samen met Bakker Logistiek heeft Nokavision een innovatief order management systeem gebouwd op basis van het Mendix low-code applicatie platform. Met dit systeem kan Bakker Logistiek alle processtappen van orders, warehousing, crossdocking, transport en aanvullende logistiek services vanuit één order management control tower managen en volgen.

Order management is binnen ons project Veritas een alles overkoepelende applicatie waarmee onze customer service medewerkers zicht houden over het hele logistieke proces en direct actie kunnen ondernemen als er onregelmatigheden zijn.
Customer Service Manager Bakker Logistiek

TMS - WMS - Mendix

Bakker Logistiek is bezig het complete applicatie landschap te innoveren en te moderniseren en heeft daarbij alle primaire processen tegen het licht gehouden. Innovatie betekent voor Bakker Logistiek, complexiteit vereenvoudigen, marge vrijmaken die zat opgesloten in werkprocessen en deze processen door digitalisering beter, sneller en gebruikersvriendelijker maken. Het resultaat mag er zijn. Tal van legacy applicaties en deelprocessen worden overbodig en vervangen door de implementatie van één nieuw TMS en WMS systeem op basis van Microsoft Business Central in combinatie met het Mendix low-code applicatie platform. Hierbij fungeert het in samenwerking met Nokavision gerealiseerde Bakker Logistiek order management systeem als een alles overkoepelende end-to-end applicatie.

Wij zijn blij met het nieuwe order management systeem op basis van Mendix low-code. De gebruikersinterface ziet er voor elke gebruikersrol, customer service, warehouse, en klant modern en overzichtelijk uit en toont alle lopende acties en activiteiten rondom klantorders, zendingen, inslag orders, uitslag orders. Hierdoor bereiken wij een hoge efficiency- en servicegraad omdat nu niet meer elk systeem afzonderlijk hoeft te worden geraadpleegd.
Change Manager - Bakker Logistiek

De oplossing

Bakker Logistiek is met de rationalisatie van het business & IT landschap klaar om de logistieke processen meer en meer data gedreven te gaan sturen. Data is het nieuwe goud. Betrouwbaarheid, kwaliteit en accuraatheid zijn van cruciaal belang in de food supply. Bakker Logistiek heeft voor een low-code strategie gekozen om de vernieuwing van het applicatie landschap te versnellen en vanwege de behoefte om de komende jaren nieuwe processen toe te voegen of te verbeteren.

De logistiek wordt steeds meer data gedreven. Door data op het juiste moment in context te plaatsen, voor customer service, warehouse en transport medewerkers wordt de logistieke dienstverlening betrouwbaarder en voorspelbaar. Hierdoor kunnen de afgesproken service levels beter worden bewaakt en waargemaakt.
John Peters - Low-Code Innovator

Sneller

Wensen en informatiebehoeften van klanten en medewerkers kunnen dankzij de aanwezigheid van een low-code platform sneller t.o.v. traditionele methoden worden gerealiseerd. Met de live gang van het eerste deelproject op één van de logistieke warehouses binnen project Veritas, heeft het in samenwerking met Nokavision ontwikkelde order management systeem zich nu al bewezen. Alle inslagorders, uitslagorders en informatie over zendingen over alle warehouses en systemen heen, zijn nauwkeurig te volgen vanuit één applicatie met voor elke rol een dashboard.

Hoewel het project Veritas is gestart tijdens de Corona lockdown periode en daardoor overleg digitaal moest plaatsvinden, heeft het er ons niet van weerhouden om er een succes van te maken.
Nick Meuter - Low-Code Developer

Signalering

Wat goed is gaat goed, maar belangrijker is vroegtijdig te kunnen signaleren als er iets fout dreigt te gaan. Een kleine verstoring, bottleneck in een processtap kan grote impact hebben op de hele logistieke keten en leadtimes van 12 en 48 uur. Zijn er onregelmatigheden dan is de nieuwe order management applicatie de ingang om deze te registreren en te regisseren en hierdoor kan op één plek een nieuwe of aangepaste order of corrigerende maatregel worden in- en uitgevoerd. Het raadplegen van andere informatiebronnen, het versturen van e-mails over de correctieve maatregelen of een aangepaste Estimated Time of Arrival (ETA) zijn dankzij order management overbodig en verleden tijd. Klanten, customer service medewerkers en chauffeurs beschikken nu, dankzij de logistieke order management applicatie met portaal voor klanten, tegelijkertijd over dezelfde statussen, tracking & tracing gegevens, vrachtbrieven en relevante informatie.

Nokavision is een deskundige gecertificeerde Mendix partner met een track record in de logistiek. Wij zijn zeer te spreken over Nokavision en hoe zij ons hebben geholpen met het ontwerp en de bouw van het nieuwe order management systeem.
Robin Corte - Product Owner Bakker Logistiek

Resultaat

Het doel dat Bakker Logistiek voor ogen had voor het eerste deelproject is bereikt: Samen met Nokavision zal Bakker Logistiek de komende tijd werken aan verdere uitbreiding van functies voor de deelprojecten die volgen in 2023. Één op low-code gebaseerd order management systeem dat alle losse onderdelen van het totale logistieke order2cash proces bestaande uit TMS, WMS, planning en tracking & tracing met elkaar verbindt. De strategie en visie van Bakker Logistiek om dit te organiseren en te regisseren door inzet van een low-code applicatie platform vergroot het aanpassend en onderscheidend vermogen met als resultaat meer flexibiliteit, een hogere kwaliteit en klanttevredenheid.

Over Bakker Logistiek

Bakker Logistiek is een specialist op het gebied van levensmiddelenlogistiek “Food Availability”. Met meer dan 220.000 m2 warehouse, 250.000 pallet plaatsen, +450 vrachtwagens, 7 vestigingen en 100 jaar logistieke expertise zorgt Bakker Logistiek voor de continue beschikbaarheid van levensmiddelen en het belang van kwaliteit, voedselveiligheid en productbescherming. Van de juiste temperatuur en opslag tot het accuraat en op tijd leveren van de juiste goederen op de juiste afleverlocatie van de klanten.

Met onze investering in software innovatie in samenwerking met partner Nokavision verbeteren wij het 360 graden inzicht in onze logistieke stromen en het nakomen van de klantspecifieke service levels. We kunnen onze logistieke dienstverlening op basis van Full Truck Logistics (FTL), Groupage en warehousing perfectioneren.
CEO - Bakker Logistiek

T
Copyright ©2024 • Web Partner Clarify Consult • alle rechten voorbehouden